Nurreez's Lurvely Lalink~>

Tuesday, December 21, 2010

Part 6 ~> Andai Esok Hari Terakhirku...

Nurreez demam lg...adusss....tp dun woly...Nurreez ttp xlupe nk upload novel k...owait, as usual...read, feel, touched n enjoy yer...^_^






Vroooommmm.......sebuah motorsikal berkuasa tinggi meluncur laju membelah keheningan pagi. Hasya Alanna yang ketika itu berjalan berdekatan lopak air menjerit apabila bajunya basah terkena percikan air lopak tersebut.
“Opss....sorry..” Pelajar lelaki itu hanya menoleh sekilas untuk meminta maaf dan berlalu pergi bersama motorsikal pinjamnya.
“Hei....bawa motor tu pandang-pandanglah orang lain sama! Eni, tengoklah. Habis basah baju aku. Dahlah terlepas bas.” Hasya melepaskan kemarahannya kepada Eni yang sama-sama berjalan ke perhentian bas.
“Ha’a la...bawa motor macam pelesit. Mentang-mentanglah motor besar. Ada ke patut minta maaf macam tu aje. Hmmm.....Sya, rasanya baik kau patah balik, tukar baju kau ni. Kotor sangatlah. Hari ni kau ada presentation kan. Tak kan nak pakai baju ni lagi.” Eni memberikan cadangan.
“Aduh, pukul berapa dah ni! Lambat lagilah aku masuk kuliah hari ni. Nak kena patah balik pulak. Ei....geramnya..! Siaplah. Kalau aku dapat orang tu aku....” Tanpa sempat Hasya meneruskan kata-kata, tiba-tiba......
Ponnnn....Poooonnn.....
“Opocot, mak hang....!” Hasya yang pada mulanya terkejut dengan bunyi hon tersebut tersentak apabila mendapati Aiman Heykal semakin mendekatinya menaiki motorsikal yang bertanggungjawab mengotorkan pakaiannya sebentar tadi. Eh, Aiman Heykal rupa-rupanya! Bila masa pulak dia patah balik?
“Hai, awak. Saya minta maaf ek. Tadi saya tak perasan lopak tu. Habis kotor baju awak kan. Marilah....saya bawa awak balik asrama dan tukar baju tu. Lepas tu, saya hantar awak ke dewan kuliah. Please, untuk tebus kesalahan saya tadi....” Aiman Heykal yang pada mulanya ingin terus memecut laju, berpatah balik setelah menyedari ada seseorang yang menarik minatnya. Seseorang yang dirasakan cukup manis. Cukup menawan. Hatinya meronta-ronta untuk mengenali. Lantas, peluang yang ada tidak disia-siakan.
“Hmmm....tak apalah. Susahkan awak je.” Hasya membalas.
“Eh....kalau tak silap, awak yang jatuh basikal hari tu kan? Tak sempat nak berkenalan masa tu. Okey, nama saya Aiman Heykal. Panggil je Kal.”
“Saya Hasya Alanna dan ini kawan saya, Qurratuaini.”
Hmmm...cantik namanya. Macam orangnya jugak. Hehehe...Aiman berkira-kira di dalam hati.
“Tak apa. Memang salah saya pun. Marilah...”

Hasya tanpa mempunyai pilihan terpaksa juga membonceng motosikal Aiman setelah menyedari kesuntukan masa untuk berpatah balik dengan berjalan kaki. Setelah sampai di asrama, Hasya cepat-cepat menukar pakaian dan turun semula ke perkarangan parkir. Aiman Heykal masih setia menunggu. Motorsikal kemudiannya ditunggang laju menuju dewan kuliah. Hasya terus berlalu setelah memberikan ucapan terima kasih. Dia sebetulnya tidak selesa dengan pandangan pelajar-pelajar lain yang melihat dia membonceng motorsikal yang ditunggangi Aiman Heykal. Pandangan mata mereka seolah-olah tidak menyenangi perbuatan Hasya. Nik yang kelihatan gelisah di luar dewan kuliah tiba-tiba menyergah setelah terlihat kelibat Hasya.
“Hoi...apsal kau lambat, huh!? Kejap lagi giliran kumpulan kita kena present, tau tak? Isy....tak habis-habis menyusahkan orang. Hoi, tunggu....!” Tidak semena-mena, tangan Hasya direntap. Dia tersentak.
“Kal....! Sini kejap.” Lantas Aiman Heykal yang ketika itu sedang memarkir motorsikal terus berlari ke arah Nik dan Hasya. Hasya kaget. Apa lagi ni?
“Kal, macam mana perempuan ni boleh naik motor aku pulak? Kau tau kan, aku tak suka perempuan naik motor kesayangan aku tu...Korang ada apa-apa ke?” Nik terus-terusan bertanya.
“Maafkan aku, Nik. Tadi aku tak sengaja terlanggar lopak dan terkena pakaian Hasya ni. So, aku bawa dia balik asrama untuk tukar baju dan hantar dia ke dewan kuliah. Kalau dia tunggu bas, lambat pulak dia masuk kelas nanti. Apa-apa pun, salah aku jugak. Eh...aku dah lambat la bro! Pergi dulu. Kita cakap kat bilik jela nanti, Nik. Nah, kunci motor kau! Thank you, bye....” Aiman terus berlalu pergi. Hasya mengambil peluang itu untuk masuk ke dalam dewan kuliah. Nik menuruti dari belakang. Setelah itu, bermulalah leteran daripada Cik Bahiyah dan pembentangan hanya bermula setengah jam kemudian....

“Nik...!Nik...!Oh, Niiikkkkk!!!!!” Aiman Heykal memekik sambil berlari laju ke arah biliknya.
“Oit, apasal kau bising-bising ni, Kal. Dari luar lagi aku dah dengar kau jerit nama aku. Apasal? Apa dah jadi? Menggelabah semacam je. Kot ya pun, masuk bilik tu, bukalah kasut tu dulu...”
“Nik, kau takkan percaya cerita yang aku nak bagi tau ni. Aku dah jatuh cinta....Aiman Heykal dah jatuh cinta akhirnya.....Yahooo...!” Seraya, sebiji bantal busuk dibalingkan ke arah Nik.
What? Jatuh cinta? Nonsense... Aku dah cakap kan, motor tu tak boleh ada perempuan yang naik. Bahaya. Tengok, apa dah jadi sekarang? Haa...Kal, kau jangan cakap kau jatuh cinta dengan budak Hasya tu pulak...? Buat malu aje beb. Ramai lagi perempuan yang cun kat kampus ni. Jangan dia, okay. Dahlah garang macam singa. Menyesal kau nanti...”
“Apalah kau ni Nik. Of course....bukan Hasya, tapi kawan Hasya. Hasya tu tak kena dengan taste aku lah. Lainlah, Qurratuaini. She is marvellous. She is damn beautiful. Kau kenal tak budak tu? ”
“Qurratuaini? Eni? Kenapa pulak tak kenal. Aku kan pernah keluar...eh...eh...bukan. Maksud aku, aku pernah nampak dia keluar dengan Hasya ke pekan hari tu. Dia kan sekarang ‘one of the most wanted girl’ kat kampus kita ni...” Fuh, nasib baik tak bocor rahsia yang aku pernah keluar dengan Eni. Apalah mulut ni. Nik memarahi diri sendiri.
“Yeke? Mesti ramai peminat dia kan? Tapi, tak hairanlah...memang dia cantik. Kau boleh tolong aku tak, Nik? Aku ni kan dah macam abang kau. Kau tolong dapatkan nombor telefon dia untuk aku ek....I really want to know her...Please!”
“Yela...yela...nanti aku mintak kat Hasya.” Tidak perlu minta pun. Memang dah ada. Nik tergelak dalam hati.

Dari saat itu, bermulalah episod perkenalan antara Aiman Heykal dan Qurratuaini. Walau bagaimanapun, Eni tidak menyenangi lelaki tersebut. Dia rimas dengan panggilan telefon lelaki itu setiap hari. Dia muak dengan kata-kata manis Aiman yang ingin menjadikannya teman istimewa. Walaupun mengakui bahawa Sheikh Aiman Heykal bin Sheikh Abdullah itu adalah antara pelajar lelaki yang paling popular, kacak dan kaya di kampus tersebut, tetapi tidak sedikit pun dia tertarik. Jika diteliti, lelaki itu tiada kurangnya. Dia memiliki raut wajah yang tampan persis pelakon terkenal, Farid Kamil. Aiman juga terkenal dengan kelincahannya bermain bola sepak sehingga terpilih menjadi kapten pasukan bola sepak Universiti. Malahan, bapanya pula adalah seorang yang berpengaruh dalam bidang politik dan perniagaan. Tiada yang kurang, bukan? Namun, bukan Aiman Heykal sahaja yang mendambakannya, bahkan ramai lagi lelaki di kampus itu yang masih menunggu jawapan cintanya. Mungkin terpikat dengan raut wajahnya yang jelita ataupun sikapnya yang sedikit manja.
Ah, itu tidak penting! Yang penting adalah hatinya. Hatinya kini hanyalah untuk Nik Aszmeer Iszkandar. Qurratuaini masih mengingati saat di mana Nik menyatakan hasrat untuk berkenalan dengannya pada semester lepas. Sejak itu, mereka sering keluar bersama. Walaupun sedia maklum bahawa Nik adalah ‘romeo’, dia tidak pernah kisah dengan itu semua. Hatinya seakan-akan buta. Buta dalam menilai erti cinta sebenar. Dia hanyut dengan ucapan manis lelaki itu. Setelah dia bersusah-payah meluahkan perasaan untuk menyatakan perasaan cintanya itu, Nik pula seakan-akan menjauhkan diri. Tidak langsung menjawab setiap panggilan telefonnya. Tidak langsung membalas khidmat pesanan ringkasnya. Dia buntu hingga kini dan kehadiran Aiman Heykal hanyalah menambahkan kekusutan yang sedia ada.
Namun, yang menjadi masalah kepadanya sekarang adalah Hasya Alanna iaitu teman sebiliknya semester lepas, menyimpan perasaan terhadap Aiman Heykal. Semestinya kenyataan bahawa Aiman Heykal mencintainya perlu disembunyikan untuk menjaga hati gadis itu. Qurratuaini tahu bahawa Hasya Alanna terlalu menyayangi Aiman Heykal setelah gadis itu sendiri mengakuinya.
“Eh, Eni. Kau ingat lagi tak abang senior tu, alah....Aiman Heykal?” Hasya bertanya kepada Qurratuaini ketika mereka sama-sama berjalan untuk ke dewan kuliah.
“Hmmm.....ingat kot. Kenapa dengan dia?” Qurratuaini menjawab acuh tidak acuh apabila mendengar nama Aiman Heykal disebut. Dia muak mendengar tentang lelaki itu. Lelaki yang selalu mengganggu hidupnya kini.
“Aku rasalah kan....aku macam dah suka kat dia sebab setiap kali aku terpandang dia, jantung aku ni macam nak melompat keluar. Aku jadi menggelabah semacam je. Sebelum ni, aku tak pernah ada perasaan macam ni pada mana-mana lelaki. Macam mana ni Eni....kau rasa betul ke aku dah jatuh cinta ek?” Hasya bertanya jujur. Sememangnya dia kurang arif dengan rasa yang sedang menular dalam hatinya itu. Dia perlukan pandangan rakan baik yang telah dikenali sejak semester lepas itu lagi. Untuk bertanya kepada Wani, sudah pasti teman sebiliknya itu tidak tahu menahu tentang Aiman Heykal. Sekurang-kurangnya, Eni sudah mengenali lelaki tersebut.  
“Haa? Jatuh cinta kat dia? Tak kot....mainan perasaan je tu...Kau kan kalis cinta...hehehe...” Eni cuba menidakkan. Sebenarnya, dia tidak mahu rakannya itu terluka apabila mengetahui bahawa Aiman mencintainya, bukan Hasya.
“Tidak, Eni. Kali ini aku yakin, pintu hati aku dah terbuka untuk menerima cinta. Hati aku tak boleh berbohong lagi. Aku...aku...cintakan dia....Kau rasa, aku perlu beritahu dia ke tak tentang perasaan aku ni?” Hasya ikhlas mengakui hatinya kini telah dicuri. Namun, jawapan yang diberikan oleh Eni sedikit mengecewakannya.
“Jangan....kau jangan bertindak terburu-buru, Hasya. Mungkin Aiman sudah ada yang punya. Dia tu ramai peminat tau. Baik kau lupakan saja dia. Eh, abang Iman tu pun okey apa! Lagi handsome dari Aiman.” Eni cuba mengalihkan perasaan Aisya.
“Iman? Iman mana pulak ni? Aku tak ingatlah. Tak....tak. Aku hanya sukakan Aiman...”
“Hmmm...suka hati kau lah....” Akhirnya, Qurratuaini mengalah.
Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa. Dedaunan menari-nari mengikut alunan bayu yang membelai. Awan yang berarak kelihatan sarat menjadikan cuaca sedikit mendung petang itu. Semendung hati Hasya Alanna. Dia begitu terusik dengan kata-kata Jeffry di corong telefon sebentar tadi.
Mengapa menelefon jikalau hanya ingin menyakitkan hatinya?. “Sya, dengan siapa Sya naik motorsikal tempoh hari? Bukan main seronok lagi. Siap hantaq hingga ke dewan kuliah pulak tu. Dengan Jeff pun Sya tak pernah naik motor bersama...Dengan lelaki tu, senang pulak ek?”
Mengapa Jeffry terlalu melulu membuat penilaian terhadapnya?. “Sya dah banyak berubah sekarang kan? Lelaki lain Sya layan bagai nak rak. Jeff ni langsung Sya tak peduli dah. Bila Jeff telefon, susah betul nak angkat. Sya kejam pada Jeff, tau dak? Mungkin Sya dah tak sayangkan persahabatan kita ni lagi kot.”
Adakah hanya kerana dia membonceng motorsikal ditunggangi lelaki lain menjadikannya perempuan murahan?. “Jeff tak sangka, Hasya yang selama ini begitu tinggi nilai kesantunan, tidak lagi pandai menjaga kesopanan diri!”
Tidak adil untuk Jeffry berfikiran sebegitu terhadapnya. Mereka bukannya sehari dua mengenali antara satu sama lain. Hasya begitu kecewa dengan tindakan Jeffry yang memarahi dan menuduhnya yang bukan-bukan. Dia hanya mampu mendiamkan diri. Bukan mengiakan kata-kata rakan karibnya itu, tetapi kerana terkejut dianggap sebegitu. Air matanya tidak dapat dibendung. Hasya menangis semahu-mahunya. Jeffry yang masih menunggu Hasya membalas kata-katanya tergamam apabila mendengar tangisan rakannya itu. Serta-merta perasaan bersalah hinggap di hatinya. Namun, Jeffry hanya membisu. Membiarkan hanya sedu-sedan itu berlagu dan bermelodi. Dia harus menunggu. Dia mahu Hasya berterus-terang dan mengatakan bahawa perkara itu tidak pernah terjadi, sama seperti telahannya. Seterusnya, membuktikan bahawa apa yang diberitakan oleh Mira kepadanya sebentar tadi adalah palsu belaka. Dia tidak sanggup menerima sekiranya perkara itu benar-benar terjadi. Tidak sanggup mengakui bahawa Hasya sudah mempunyai teman istimewa dalam hidupnya....Tidak...! Walaubagaimanapun, penantian Jeffry Mirza berakhir hampa setelah Hasya bertindak memutuskan panggilan tanpa berbicara walau sepatah...

Pandanglah ke langit
Andai di situ kau lihat aku....
Lihatlah ke bulan
Kiranya di situ adanya wajahku...
Renunglah ke dasar hati
Kerana di situlah cinta untukmu bersemadi...

~the end of part 6~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...