Nurreez's Lurvely Lalink~>

Friday, December 17, 2010

Part 5 ~>Andai Esok Hari Terakhirku...

Ni die sambungan part 5, ....;)




Kuliah pagi itu berjalan seperti biasa. Namun, ada kejadian tidak terduga bakal terjadi antara Nik Azsmeer Iszkandar dan Hasya Alanna. Jeng, jeng, jeng.....!
“Hasya, tunggu. Ikut aku kejap.” Nik dengan rakus menggenggam tangan Hasya keluar dari dewan kuliah sebaik sahaja kelas berakhir.
“Apa ni, Nik? Sakitlah.”
“Oh, sakit ek. Kau tau tak, hati aku lagi sakit tau!”
“Eh, hati kau sakit? Bila nak operate?”
“ Kau jangan nak melawak pulak. Aku serius ni, okey! Kau cakap, kenapa kau tak datang library semalam? Aku call kau, tak angkat-angkat. Aku risau. Kau tau tak?”
Jeritan Nik yang agak kuat itu mengejutkan Hasya. Dia tergamam. Kemudiannya barulah dia menyedari bahawa dia tidak menghadirkan diri ke perpustakaan Universiti petang semalam sedangkan dia telah berjanji dengan Nik. Alamak, macam mana boleh lupa ni!
“Nik, aku minta maaf ek. Semalam aku....aku...hm...macam mana nak bagi tahu ni?”
“Kau apa? Lupa? Ha, tulah sebabnya aku pantang betul deal dengan orang perempuan ni! Ada saja alasan. Kalau tak nak datang tu, cakaplah awal-awal. Ni tak. Separuh mati aku tunggu kau. Ingatkan entah apa yang jadi dengan kau, tau tak?”
“Aku betul-betul minta maaf. Aku betul-betul terlupa tentang discussion tu. Lagipun, semalam aku off handphone. Sorry la ek.”
“Yang kau off handphone tu apasal? Menyusahkan orang aje.”
I’m so sorry. Okey, okey. Petang ni kita siapkan assignment  tu ek?”
Sorry? Senangnya kau cakap. Takde, takde. Petang ni aku ada date dengan Ema. Tak boleh.”
“Eleh, merajuklah tu. Eh, Ema mana pulak ni! Hari tu aku nampak kau keluar dengan Eni. Kau jangan cuba nak main-mainkan perasaan dia. Dia kawan aku tau!”
“Dengar sini. Aku tak suka orang lain campur tangan dalam urusan aku. Jangan cuba nak berlagak baik, nak bagi tahu aku apa yang patut dan tak patut aku buat. Mind your own business, okey!”
“Kau ingat dengan perangai kau yang playboy tu, ada perempuan nak lekat? Sorry la.”
Hey, kau ni tak reti bahasa ke! Punya pasal aku la nak jadi playboy ke, mat bunga ke...kau ingat cinta sejati wujud ke kat dunia ni? Nonsense! Kalau kau nak cakap kat Eni, kau cakaplah. Kau cakap kat dia, aku tak pernah jatuh cinta dan takkan jatuh cinta dengan sesiapa pun. Tambah-tambah lagi dengan dia. Okey?” Nik kemudiannya terus berlalu dengan rasa marah yang masih bersisa. Lantas kunci motorsikalnya dicapai dan meninggalkan Hasya bersama rasa ketidakpuasan hati dengan sikapnya itu.

Sebetulnya, Nik adalah lelaki kasanova. Boleh dikatakan dia menukar teman wanita seperti menukar baju. Walaupun begitu, dia tidak pernah mempercayai setiap perempuan yang hadir dalam hidupnya. Baginya, mereka hanya berminat dengan harta dan kedudukannya sebagai anak seorang usahawan terkenal. Lagi pula, ketampanan yang diwarisi daripada ibunya yang berketurunan Inggeris memudahkan Nik Aszmeer Iszkandar menarik perhatian sesiapa sahaja. Sikapnya yang mengganggap cinta adalah permainan itu adalah disebabkan situasi keluarganya sendiri. Ibu dan bapanya tidak pernah sefahaman. Tinggal di rumah umpama mahligai itu tidak sedikit pun menggembirakannya. Tambah  menyulitkan keadaan, ibunya dikesan mempunyai hubungan sulit dengan pekerja syarikat mereka sendiri. Setiap hari, pasti ada sahaja pertelingkahan yang berlaku. Disebabkan itu, Nik bertekad tidak mahu menjadi lelaki seperti ayahnya. Sanggup diperbodoh dan diperkotak-katikkan oleh perempuan. Oleh itu, dia nekad tidak akan jatuh cinta dan sehingga kini, tekadnya itu tidak pernah tewas.

“Awak Hasya Alanna kan? Ini ada orang bagi kat awak. Chaw dulu.” Seorang mahasiswa lelaki terus berlalu sebaik sahaja menyerahkan satu bungkusan hadiah yang agak besar. Hasya yang masih bingung dengan kerenah Nik sebentar tadi bertambah pening apabila memikirkan siapa agaknya yang bermurah hati ingin memberikan hadiah tersebut kepadanya.
“Awak, awak. Tunggu kejap. Siapa yang bagi hadiah ni?”
“Tak tau. Saya tolong serahkan je. Okey, bye.”
“Ei, tak sempat nak tanya dah cabut lari! Hm, hari ni hari jadi aku ke? Bukan. Dia silap orang kot...Tapi, memang dia sebut nama aku tadi.” Hasya mengomel sendirian.
Tanpa berlengah, Hasya terus mengatur langkah pulang ke asrama. Hatinya yang tadi geram dengan tindakan Nik menengking dirinya seakan-akan terubat apabila memperoleh hadiah tersebut. Otaknya ligat berfikir, siapakah agaknya yang mengirimkan hadiah itu kepadanya. Sudahlah pengirim kad dan bunga masih belum diketahui, alih-alih dapat hadiah pula. Pening, pening.

“Assalammualaikum. Hasya Alanna ke tu?”
“Waalaikummussalam. Ya, Hasya Alanna bercakap.”
“Dah bukak hadiah tu? Sayang suka tak?”
Chup, chup. Ni Jeff ek?”
“Yela. Abang la ni. Takkan dah tak kenal kot. Ni number baru abang. Sorok-sorok dari Mira. Kalau dia tau, mampus.”
“Jeff, awat yang Jeff dok panggil sayang, abang lagi ni? Sya tak suka. Banyak kali Sya dah cakap kan? Awat Jeff  ketegaq sangat ni? Biaq la panggilan tu antara Jeff dan Mira ja, okey? Ha, ni bagi hadiah ni kenapa?!”
“Sya dah lupa ka? Hari ni kan hari ulangtahun perkenalan kita. Dah 11 tahun kita kenal. Jeff ingat lagi, kita mula-mula kenal masa darjah satu kan. Masa tu bulan Februari. Ha, bulan ni la! Jeff baru ja pindah ke sekolah tu dan orang pertama yang menjadi kawan Jeff masa tu, Sya la. So, hadiah ni sempena usia perkenalan kita yang dah lebih satu dekad ni. Sya suka tak selendang dan teddy bear tu?”
“Jeff, janganlah macam ni. Dari dulu Jeff asyik beli tu, beli ni untuk Sya. Bilik Sya kat rumah tu rasanya dah penuh dengan hadiah-hadiah dari Jeff. Ni ha, handphone ni pun Jeff baru ja beli dua bulan lepas untuk Sya! Kalau Mira tau, kecik hati dia nanti.” Hasya Alanna menyuarakan suara hatinya yang tidak senang apabila Jeff melebih-lebihkan dirinya berbanding Mira, teman wanitanya sekarang.
“Mira, Mira, Mira...Boleh tak stop talking about her? Ini antara kita berdua. Tak ada kena-mengena dengan dia pun. Lagipun, you are my best friend and dia tak ada hak nak halang dengan sesiapa Jeff nak berkawan. Okey?”
“Dan Sya pulak ada hak untuk menolak pemberian Jeff ni, kan?”
“Sya, please! Jeff tau, kalau Jeff tak gantikan handphone Sya yang hilang tu, lagilah senang Sya nak jauhkan diri dari Jeff kan. Jeff cuma nak kita rapat macam dulu. Masa kat sekolah dan sebelum Jeff couple dengan Mira. Jeff minta maaf kalau hubungan Jeff dengan Mira mengeruhkan hubungan kita. Kalau Sya nak, Jeff sanggup putuskan hubungan dengan Mira sebab....sebab Jeff perlukan Sya lebih daripada Jeff perlukan Mira. Jeff tak biasa tanpa Sya....Hello...Sya, Sya....!”
Tuuuuuuuuuttttttttttttt.......Hasya memutuskan panggilan. Dia tidak menyangka sampai begitu sekali tindakan Jeff. Sanggup ingin memutuskan hubungan dengan Mira walhal, dahulu dia yang beria-ia meminta pertolongannya untuk menyatukan mereka berdua. Pada mulanya, Hasya agak pelik dengan sikap Jeff yang tiba-tiba mahu menjalinkan hubungan dengan Mira sedangkan sebelumnya, dia kelihatan begitu jengkel dengan sikap Mira yang cuba merapatinya. Namun, memikirkan mungkin Jeff telah jatuh cinta setelah bersusah-payah Mira cuba mendapatkannya.....Hasya menuruti sahaja kehendak Jeff. Hasya sendirilah yang menyuarakan hasrat hati Jeff kepada Mira walaupun Mira pernah memalukannya di kafeteria asrama. Demi rakan baiknya itu, Hasya sanggup berhadapan dengan Mira. Tambah menyakitkan hati, tergambar riak kemenangan di wajah Mira apabila dia mengetahui Jeff memilih dirinya berbanding Hasya. Masih lagi terngiang-ngiang kata-kata Mira kepadanya hari itu.
“Hahaha...Aku dah agak. Mesti Jeff akan memilih aku....daripada kau. Perempuan tak sedar diri. Tak sangka, kau terpaksa memberitahu sendiri kemenangan musuh kau, kan? Dengar sini. Aku tak nak kau dekati boyfriend aku tu lagi lepas ni. Jangan ingat kau boleh rampas dia, perempuan perasan.”
“Kami hanyalah kawan. Dari sekolah sampai sekarang. Tiada yang lebih dari itu antara kami. Aku rasa aku dah bagi tahu kau kat kafeteria hari tu, kan? Kau tak dengar ataupun kau pekak sebenarnya?”
How dare you! Hei, kau ingat aku tak tau sebenarnya kau mencintai Jeff kan? Hahaha...Walau apa pun, Jeff dah pilih aku! So, blah la! Tunggu apa lagi?”
Before that, once again, I am telling you, Jeffry Mirza bin Rizman Helmi is my best friend. I just want him to be happy and if he think you are the one who could make him to be so, I would always support. No matter who you are. No matter what you have done to me.....because...I love him. Love him as my friend. Remember that.” Nak speaking konon, aku pun boleh la.
There is no love between friends... you, silly.”
Well, if that is what you think, then it’s wrong. We are friends and we love each other. Because of that love, I am standing here telling you the most unacceptable things I’ve ever known. That’s it. I’ve done my part. Assalammualaikum.”
Setelah itu, Hasya terus meninggalkan tempat pertemuan mereka dengan rasa sakit hati yang amat sangat. Namun, dia puas. Dia puas kerana dapat menunaikan hasrat rakan karibnya, Jeffry Mirza. Biarlah dirinya dianggap apa sahaja, asalkan dia dapat membalas jasa Jeff yang selama ini banyak membantunya. Jefflah penemannya ketika dia kesedihan. Pengubat sepi kala kesunyian. Dialah rakan di kala susah mahupun senang. Telah banyak yang mereka tempuhi bersama. Berbagai onak, duri, dugaan dan halangan yang telah dihadapi sepanjang usia persahabatan mereka dan kini, Jeffry senang-senang mahu memutuskan hubungan dengan Mira setelah dia bersusah payah menyampaikan hasrat hatinya itu. Tidak adil....
Alunan lagu dari telefon bimbit pemberian Jeff menyedarkan Hasya dari lamunan. Telefon bimbit tersebut memainkan lagu ‘Tak Bisa Memilihmu’ nyanyian 6ixth Sense menandakan adanya panggilan sedang menanti. Hasya mematikan hasrat untuk menerima panggilan tersebut setelah melihat nama Jeff terpampang di dada skrin telefon. Akhirnya panggilan itu mati sendiri apabila Hasya Alanna hanya membiarkan sahaja.
Air matanya  mengalir tanpa disedari. Dia juga mahukan perhubungan mereka kembali seperti dulu. Namun, dia juga tidak mahu digelar perampas. Tidak mahu digelar perempuan tidak tahu malu atau apa sahaja yang diperkatakan oleh pelajar-pelajar Universiti itu. Hasya tahu siapa dalang yang telah memburuk-burukkan namanya kepada seantero kampus. Mira...Miralah dalangnya.
Mira sememangnya terkenal dengan sikapnya yang degil dan bongkak. Dia menganggap segala benda di dunia ini boleh dibeli dengan wang ringgit sepertimana dia pernah cuba menyogok Hasya untuk memutuskan hubungan dengan Jeff melalui bayaran yang bukan sedikit jumlahnya. Namun, Hasya tidak buta. Hasya bukannya bodoh untuk menggadaikan persahabatan mereka. Malah, persahabatannya dengan Jeff sudah seperti sebuah pertalian darah kerana Hasya lebih rapat dengan Jeff berbanding dengan abang-abang kandungnya sendiri. Sewaktu zaman persekolahan, mereka seperti belangkas. Ke mana-mana sahaja berdua. Ada juga yang curiga dengan perhubungan mereka malahan ramai juga guru yang salah anggap bahawa mereka adalah pasangan kekasih. Jeff yang merupakan Ketua Pelajar waktu itu menerima tamparan hebat setelah dikatakan melanggar prinsip Lembaga Pengawas itu sendiri apabila dikatakan menjalin hubungan cinta dengan Hasya yang pada waktu itu merupakan Setiausaha Lembaga Pengawas.
Akan tetapi, Jeff tidak pernah mengganggapnya sebagai alasan untuk mengakhiri persahabatan mereka. Jeff tetap teguh mempertahankan persahabatan yang dibina dan cuba meyakinkan semua bahawa mereka hanyalah kawan walaupun ketika itu Hasya sudah berputus asa...Betapa tingginya nilai persahabatan mereka. Persahabatan antara Hasya Alanna dan Jeffry Mirza bukanlah untuk dijual beli....Lebih-lebih lagi oleh Mira, gadis yang ego dengan kemewahan hidup yang dimiliki. Namun, rasa terkilan begitu mengusik tangkai hatinya setelah Jeff berkeputusan untuk menerima Mira sebagai kekasihnya. Luluh hatinya ketika itu. Mengapa mesti perempuan itu? Perempuan yang telah memalukan Hasya di hadapan pelajar-pelajar lain di kafeteria dan yang telah memburuk dan mempermainkan harga dirinya...! Namun, atas nama persahabatan, dia merelakan sesiapa sahaja pilihan Jeff....
Tidak....! Kini dia tidak mampu lagi membohongi diri dan memaksa hati untuk merelakan perhubungan mereka. Biarlah dia menjauh pergi. Dia ingin bebas. Dia tidak mahu menjadi batu penghalang antara Jeff dan Mira. Hasya menganggap sudah tiba masanya dia dan Jeff diberi ruang untuk mengecap kebahagiaan sendiri....Ya, sendiri.
Telefon bimbitnya berbunyi lagi. Hasya yang masih dalam tangisan serta merta mengangkat dan menjawab.....
“Nak apa lagi? Sudahlah....kita tak mungkin jadi seperti dulu semula. Lupakan Sya. Lupakan segalanya. Hidup kita kini punya haluan yang berbeza....Lepaskan Sya.....!” Luah Hasya sepenuh perasaan bersama linangan air mata. Sedu-sedannya jelas kedengaran.
Tiba-tiba ada suara di hujung sana........
“Sya? Sejak bila kau bahasakan diri kau Sya dengan aku ni? Kau menangis ke? Tak kan sebab kata-kata aku kau menangis beria macam ni? Adoi...cakap macam tu pun dah lemah? Perempuan, perempuan. Oi, kuat la sikit. Kau ingat kau boleh cantik ke kalau menangis meratap macam ni? Tak ada kesedaran sivik langsung!”

Ha? Nik? Alamak, malunya aku. Ingatkan Jeff tadi. Apasal la aku tak tengok dulu siapa yang call! Ini tak, main hentam je. Hmm...buat dek je la. Hasya berkata-kata dalam hati.
“Eh, apa kena mengena kesedaran sivik dengan menangis? Lagi pun, aku cantik ke tak cantik ke, apa kau kisah. Muka aku. Bukan muka kau. Kalau kau call aku semata-mata nak membebel tak tentu pasal, baik tak payah. Lagi satu, jangan kau nak pandang rendah pada perempuan. Jangan sampai satu hari nanti kau yang tersungkur disebabkan perempuan. Masa itu, baru kau sedar perempuan itu bukanlah selemah yang kau katakan...okay!!!”
“Yang kau nak emosional sangat ni kenapa? Hei..! Kalau bukan sebab assignment, aku takkan suka-suka nak call kau la. Buat habis kredit aje. Waste my time and money. Berderet lagi perempuan lain tunggu call daripada aku. Kau tau tak?”
“Ha, apa lagi. Cakap la cepat. Kang lama pulak awekssss kau yang berderet tu tunggu.”
 “Esok petang kita jumpa kat library. Siapkan assignment Cik Bahiyah tu. Lagi cepat habis, lagi bagus.”
“Esok petang? Okay. Lepas kelas kita terus siapkan assignment tu. Tinggal sikit aje lagi nak siap.”
Okay, bye..” Secepat kilat talian dimatikan.
“Apa hal Sya?” Wani yang terdengar perbualan tersebut terus sahaja bertanya. Hairan mendengar suara Hasya yang kadang-kala kedengaran tinggi. Tidak seperti selalu.
“Nik ni ha. Sekejap okay. Sekejap tak. Betul-betul dia marah sebab aku ungkit pasal Eni kot? Hm...biarlah..Lagipun memang dari dulu lagi Nik bukan suka sangat dengan aku. Mentang-mentanglah aku ni tak secantik dan seseksi perempuan-perampuan lain yang dia kenal. Sesedap hati dia aje nak melayan aku ikut mood dia. Dia ingat aku tak cantik?! Aku letak bedak banyak-banyak baru dia tau...! Ei, geramnya....!!”
“Hahahaha...kau ni Sya. Sempat lagi berlawak ek. Kau tak payah peduli sangat dengan Nik tu. Bukan kau tak tau. Dia tu playboy. Suka yang seksi-seksi aje. Macam kita ni, sebelah mata pun dia tak pandang tau.” Seperti ada nada kecewa di hujung kata-katanya.
“Hai, Wani! Dengar macam kecewa aje. Kau suka kat Nik ek? Bagi tahu aku cepat.” Hasya membalas sambil mengenyitkan matanya sedikit. Terasa ada rahsia yang tertanam di hati rakan sebiliknya itu.
“Ha, kau jangan nak serkap jarang ek! Aku cakap benda betul la. Lagi pun, takkanlah aku nak suka pada playboy macam tu. Tak ada taste betullah kau ni. Lainlah macam Shahir AF8 tu. Handsome. Baik. Beragama. Macho. Baru kena dengan aku. Hahaha...” Wani membalas kembali. Kali ini, dia pula mengenyitkan matanya berulang kali kepada Hasya.
“Kau ni kan Wani, sehari kalau tak sebut nama Shahir, memang tak sahlah jawabnya. Dahlah. Daripada aku melayan angan-angan tahi ayam kau tu, baik aku layan angan-angan aku. Ada jugak faedahnya. Tolong tutup lampu tu sekejap, Cik Minah Jenin. Tuan puteri hendak beradu ni. Hehehe...”
“Ceh...oooo...Minah Jenin ek. Kalau macam tu, tuan puteri tutuplah sendiri lampu itu hendaknya kerana beta mahu berangan....hahaha.”
“Hai, apalah nasib aku dapat roomate gila bayang.....”

Setelah itu, Hasya Alanna melelapkan mata melayari mimpi indahnya. Mimpi indahnya bersama Aiman Heykal walaupun sesekali mimpinya itu diusik jelmaan Jeffry Mirza bersama Mira.....
Pada masa yang sama, lelaki itu....Iman Rizal, masih merenung langit malam....mengharapkan Aurora muncul bersama cinta.....



Jadikan cinta itu semerah darah....
agar ia sentiasa pekat mengalir di seluruh jasad dan sanubari...
Jadikan cinta itu sebiru langit....
agar ia sentiasa luas tiada penghujungnya....
Jadikan cinta itu sehijau pepohonan....
agar ia sentiasa mekar, hidup berpanjangan....
Jadikan cinta itu sejingga mentari....
agar ia sentiasa setia memberi cahaya menyinari hari....
Jadikan cinta itu berwarna-warni….
Agar ia bisa menceriakan kembali naluri yang mati…

~end of part 5~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...